Tuesday

05 - DEFINISI WALI MENURUT PEMAHAMAN UMUM

DEFINISI WALI MENURUT PEMAHAMAN UMUM

Pemahaman tentang wali menurut kebanyakan manusia adalah apabila di atas kuburannya didirikan kubah yang besar atau orang yang dikuburkan di masjid kemudian penjaga kuburan tersebut menisbahkan beberapa karamah-karamah kepada wali tersebut. Kadang-kadang karamah-karamah tersebut tidak benar kerana tujuan mereka sebenarnya adalah supaya mereka dapat mengambil harta benda manusia dan memakannya dengan cara yang batil.

Adapun tentang kubah-kubah di atas kuburan atau membangun bangunan berserta tulisan, maka tidak diragukan lagi bahawa ia adalah perbuatan bid’ah yang diada-adakan. Mereka sebagai pembuat bid’ah yang dikenali sebagai al-Fathimiyun oleh firqah Druz (salah satu cabang Syiah) supaya mereka dapat memalingkan manusia dari masjid. Kebanyakan yang mereka ada-adakan semuanya itu tidak ada dasarnya sama ada dari al-Quran atau as-Sunnah, termasuklah antaranya kuburan Husein radhiallahu ‘anhu di Mesir padahal beliau syahid di Iraq.

Menanam atau mengkebumikan mayat di dalam masjid adalah antara perbuatan orang-orang Yahudi dan Nasrani sebagaimana Rasulullah menjelaskan dengan sabdanya:

لَعَنَ اللهُ الْيَهُوْدَ وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوْا قُبُوْرَ اَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ.
“Allah melaknat orang-orang Yahudi dan Nasrani kerana mereka menjadikan kuburan para Nabi mereka sebagai masjid.”[1]

Sebahagian manusia menyangka bahawa baginda sallallahu ‘alaihi wa-sallam dimakamkan di masjidnya, ini adalah sangkaan yang salah kerana Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam sebenarnya dimakamkan di rumahnya sendiri. Keadaan kuburan beliau tetap di rumahnya sehinggalah para khalifah Bani Umaiyah setelah 80 tahun, mereka memperluas ruangan masjid dan mereka memasukkan rumah (kubur) baginda menjadi sebahagian dari masjid. Sesungguhnya ramai antara umat Islam yang mengkuburkan orang-orang mati di dalam masjid-masjid, terutama jika yang meninggal dunia itu seorang Tok guru/kiyai. Kemudian didirikan kubah di atasnya dan ada yang bertawaf di sekelilingnya. Mereka meminta (berdoa) kepadanya selain dari Allah sehingga mereka terjerumus ke dalam lembah kesyirikan. Allah Subhanaahu wa-Ta’ala berfirman:

وَاَنَّ الْمَسَاجِدَ للهِ فَلاَ تَدْعُوْا مَعَ اللهِ اَحَدًا.
“Dan sesungguhnya masjid-masjid itu adalah kepunyaan Allah maka janganlah kamu menyembah seorangpun di dalamnya di samping menyembah Allah.” AL-JIN 72:18

Maka masjid-masjid dalam agama Islam buakanlah tempat untuk mengkubur mayat-mayat, namun ia adalah tempat untuk solat dan beribadah kepada Allah semata. Rasulullah sallallahu alaihi wa-sallam bersabda:

لاَتُصَلُّوْا اِلَى الْقُبُوْرِ وَلاَ تَجْلِسُوْا عَلَيْهَا

“Jangnalah kamu solat menghadap kubur dan janganlah kamu duduk di atasnya”. [2]

Maka tidak sah (tidak diterima) solat di sebuah masjid (atau surau/musalla) yang di dalamnya ada kuburan.
-----------------------------------------------------------------------



[1] . Muttafaq ‘alaihi.
[2] .H/R Muslim.